Zero wypadków. Jeden standard.

Zgodność z przepisami jest konieczna, ale nie wystarczająca. Mimo spełnienia wszystkich wymogów, wypadki nadal się zdarzają. Dlatego w Algeco odchodzimy od mentalności przestrzegania zasad na rzecz kultury troski i przywództwa. Po tym, jak liczba wypadków w miejscu pracy zmniejszyła się o połowę w ciągu zaledwie kilku lat, postanowiliśmy zrobić kolejny krok i wprowadzić kulturę zapobiegania oraz odpowiedzialności – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej. Poniżej znajduje się przegląd wynikających z tego zmian.

02.07.2025
At work safety

Zadbaj o siebie i innych

Od 2024 r. wszyscy pracownicy Algeco w Europie Wschodniej biorą udział w szkoleniu „Dbaj o siebie nawzajem”. Jego celem jest monitorowanie kolegów w pracy, zarówno w obecności przełożonego, jak i bez jego udziału. Pracownicy są zachęcani do zadawania pytań oraz zgłaszania uwag dotyczących potencjalnych zagrożeń związanych z ich działaniami i operacjami. W ten sposób staramy się zwiększyć bezpieczeństwo w pracy oraz budować świadomość konieczności unikania rutyny i zachowania czujności nawet podczas wykonywania powtarzalnych czynności. Od 2025 roku menedżerowie ds. bezpieczeństwa i ochrony środowiska Algeco co miesiąc odwiedzają (fizycznie lub wirtualnie) wszystkie centra serwisowe i hale produkcyjne firmy. Przeprowadzają „wycieczki terenowe” w towarzystwie kierowników. Ich głównym celem jest identyfikacja i eliminacja sytuacji niebezpiecznych oraz innych zagrożeń, szczególnie dotyczących czynności wysokiego ryzyka, takich jak praca na wysokości, załadunek i rozładunek, bezpieczny transport czy ryzyko poślizgnięć i upadków. Każdy dyrektor lub kierownik zakładu organizuje również comiesięczne spotkania „Safety Stop” z pracownikami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. Dyskusje te mają charakter formalny, a podjęte decyzje mogą być niezwłocznie przekształcone w konkretne plany działania, które są następnie rozpowszechniane w całej firmie.

Catalin

Wnioski i dobre praktyki

W ramach przyjętej w Algeco polityki bezpieczeństwa realizuje się szereg działań o charakterze prewencyjnym i edukacyjnym, wyciągając wnioski z prowadzonych obserwacji i zaistniałych zdarzeń. W efekcie np. po incydencie w jednym z centrów serwisowych w regionie Europy Wschodniej wprowadzono dodatkowe szkolenie z zakresu obsługi narzędzi obrotowych. Analogicznie, po zauważeniu innej sytuacji, która niosła ze sobą ryzyko, zreorganizowano procedurę zabezpieczania przedmiotów podczas transportu. „Nasza kultura zapobiegania wypadkom i bezpieczeństwa jest żywa i ewoluuje w dwóch kierunkach. Z jednej strony dążymy do tego, aby uświadamiać pracowników, ze ponoszą odpowiedzialność nie tylko za bezpieczeństwo własne, ale także innych pracowników. Równolegle uczymy się i czerpiemy inspirację z sąsiednich krajów i lokalnych najlepszych praktyk, tak, aby wdrażać je we wszystkich krajach Europy Wschodniej” – podkreśla Catalin Mitu.